søndag den 2. august 2015

Free Falling

Siden jeg erkendte at livet ikke kunne være anderledes, og at jeg var nødt til at erklære mig insolvent og personligt konkurs, har jeg haft Tom Pettys sang kørende på repeat i baghovedet.

"...Because I'm freeeeeeeee. Free Fallin'.."

I teksten sporer man en frihedsfølelse, som jeg har forsøgt at få grebet om. Jeg forsøger at slippe den knude i maven jeg har, når økonomien er svær og overskuddet er småt. Og nogle dage lykkes det bedre end andre. I dag føles virkeligheden meget tæt på.


...


Jeg er kommet på kontanthjælp. Jeg er gået over 8000 (ottetusinde!) kroner ned i udbetaling hver måned. Den slags kan altså mærkes helt ind i hovedstolen.

Før fik jeg SU på eneforsørgertakst, tog dobbelt lån og fik handikaptillæg, fordi jeg allerede for et par år siden, var for syg til at kunne arbejde ved siden af mit universitetsstudie. Jeg fik 18.500 udbetalt hver måned, og har naturligvis indrettet mit liv efter det.

Derudover har jeg jo læst på universitetet, med en forventet udsigt til en akademikerløn på den anden side.

...

Sådan blev det bare ikke. Slet ikke. Jeg blev mere og mere syg, og mistede grebet om min uddannelse. Min hukommelse virker ikke. Min indlæringsevne er forsvundet. Min krop smerter hver dag. Nogle dage så slemt at jeg føler jeg er ved at blive vanvittig. Jeg har mistet mig selv, min identitet, min nutid og min fremtid.

Jeg får nu 10.500 udbetalt pr.mdr. I juli fik jeg ingenting, fordi SU er forudbetalt og kontanthjælp er bagudbetalt. Jeg har gode mennesker i min crowd. Gudskelov, for jeg har ingen familie. Og én af disse engle har lånt mig penge til at komme igennem juli måned.

Jeg har slået næsten alle betalingsserviceaftaler fra. Jeg har ikke penge til det. Så lige om lidt kommer fogeden formentligt og banker på min dør.

Jeg er bange. Jeg har aldrig før ikke betalt regninger, og det er ikke et frit fald jeg nyder. For jeg kan mærke hvordan jeg ramler sammen indeni, og igennem samfundets nederste lag. Jeg håber jeg lander blødt dernede i dyndet, for krop og sind kan snart ikke klare mere.

Det kræver så meget styrke at være syg.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar